Velkommen til Coop-Huset!

Vi er bare dager unna første stavtak i vinterens store skifest i Granåsen. For tittelsponsor Coop startet imidlertid Ski-VM 2025 for over seks år siden.

Frimurerlogen blir Coop-Huset. – Dette blir vår base i Trondheim sentrum, et steinkast unna Medal Plaza på Torvet, forteller viseadministrerende direktør for Coop Midt-Norge, Bjørn Vik-Mo. Foto: Kristoffer Wittrup

- Vi besluttet allerede i 2019 at vi ville være tittelsponsor for Ski-VM i Trondheim. Det var riktignok noen måneder før byen faktisk fikk tildelt mesterskapet av FIS, men Trondheim var eneste søker, så vi var villige til å gamble på at byen fikk VM, og bestemte oss for å satse skikkelig, forklarer viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge, Bjørn Vik-Mo, fra hovedkontoret på Lade.

En del av avtalen var at Coop også gikk inn som hovedsamarbeidspartner til Ski-VM i Oberstdorf 2021 og Planica 2023. Sponsoratet er et spleiselag mellom Coop Midt-Norge og grossisten Coop Norge.

- Vi var utrolig lystne til å være med og skape folkefest i byen vår. Det har vært en lang vei med enormt mange brikker som skal falle på plass. Nå er det endelig vår tur her i Trondheim. Nordiske grener er en sentral del av sponsorsatsingen vår. Vi er stolte av å være tittelsponsor for det største idrettsarrangementet i Trondheim noensinne, sier han til Midtpunkt.

- Det er kort tid til det braker løs. Hvor klar er du på en skala fra 1 til 10?

- Tja... Det må bli en sterk åtter!

Lang lokal oppkjøring

Gjennom høsten har Coop Midt-Norge arrangert folkemøter i hele Trøndelag for å lade opp til den store skifesten.

- Det har vært kjempegod oppslutning alle steder vi har vært. Mesterskapet skjer i Trondheim, men for oss er det særdeles viktig at hele Trøndelag er med og føler at de har et eierskap til VM. Vi ønsker å vise en samlet region, og rette fokus mot verdiskapingen som skjer i alle kommunene, understreker han.

- Ski-VM er god markedsføring av Trøndelag?

- Absolutt. Dette er noe som får oppmerksomhet langt ut over Norges grenser. Dette er internasjonal markedsføring. Men det kanskje aller viktigste er at det bygger stolthet og selvtillit hos oss trøndere, mener Vik-Mo.

På folkemøtene har det vært satset på lokale krefter. Da snakker vi om alt fra tidligere idrettsutøvere som sokner til området, til kortreiste matvarer og lokale leverandører. Ikke minst har lokale mediehus bidratt på arrangørsiden.

- Det har vært utrolig artig. En kjempesuksess, sier han.

Vik-Mo peker også på Barnas Mini-VM, der en ny generasjon har fått mulighet til å ta del i skisporten. I løpet av 2023, 2024 og 2025 har drøyt 100 slike mini-VM trukket 25.000 barn fra hele landet, med hovedvekt i Trøndelag, til skisporet.

Coop-Huset kommer

Etter en årelang oppkjøring ser Vik-Mo fram til at startskuddet går. Og Coop kommer til å markere seg veldig tydelig, både oppe i Granåsen og i Midtbyen. Gode, gamle Frimurerlogen transformeres til et svært synlig kooperativt hovedkvarter under mesterskapet.

- Det er en avtale vi inngikk for fire år siden. Vi skifter navn på bygget til Coop-Huset, og det blir vår base under VM. Her samler vi ansatte, gjester, samarbeidspartnere, leverandører og andre inviterte til både faglig påfyll og festlig lag hver dag under hele VM. Det skal være et uformelt møtested og mingleplass med storsalen som hovedarena, forklarer han.

Flere av Coops avdelinger har valgt å flytte sine årlige samlinger til Coop-Huset under VM.

- Vi skal blant annet arrangere ledersamling, eiermøte, vinterkonferanse og nettverkstreff for cirka 2.000 deltagere på tvers av hele Coop. Vi har lagt opp til et ambisiøst møteprogram.

- Business og pleasure, altså?

- Gjerne det. Dette er en utmerket anledning for oss i Coop til å drive organisasjonsutvikling og nettverksbygging samtidig som vi støtter og tar del i skifesten.

- Dere skal også være vertskap for den offisielle VM-middagen med kongehus og regjering?

- Det stemmer. Det gleder vi oss virkelig til. Det er et spleiselag med Trondheim kommune, og selvsagt med kortreist mat og trønderske artister på menyen, sier Vik-Mo til Midtpunkt.

Live med Adressa

Fra Coop-Huset og nedover hele Søndre gate er det lagt opp til sesongens siste Barnas Mini-VM.

- Dette er et samarbeid med SpareBank 1 SMN, der hele gata blir dekt med snø og skispor, og byens smårollinger inviteres til å delta. Madshus stiller med utlån av ski, Goman med gratis VM-boller og varm saft. Dette blir skikkelig artig. Vi skal bidra til festen og livet i sentrum, smiler Vik-Mo.

Inne i Coop-Huset arrangeres det også daglige tv-sendinger i regi av Adresseavisen.

- Adressa kommer til å kjøre web-tv-sendinger hver dag mellom 18:00 og 18:30 med gjester og publikum, forteller han, og viser frem en småkaotisk byggeplass på utestedet Provincialen, som får en skikkelig make-over før det blir åsted for after-ski og Adressa-sendinger i VM-perioden.

Coop kommer selvsagt til å ha sterk tilstedeværelse oppe i Granåsen. Coop-haugen inne på stadionområdet blir blant de beste plassene å bivåne mesterskapet fra.

- Jeg er ikke helt sikker, men plassene der er vel så godt som utsolgt allerede. Vi snakker skikkelig panoramautsikt, sier han og fortsetter:

- Vi etablerer også et stort aktivitetsområde som har fått navnet Coop-tunet. Vi bygger i tillegg en egen paviljong sammen med Obs Bygg og deres leverandører. Totalt kommer vi vel til å ha rundt 200 ansatte og innleide ressurser i sving for oss i Granåsen og Midtbyen under VM, sier Vik-Mo og plukker fram mobilen.

- Vi har faktisk utviklet en egen VM-app for gjestene våre. Den forteller hver unike bruker alt de har behov for å vite om sitt eget dagsprogram: når renn begynner, transportmuligheter, arrangement i Coop-Huset, pakkeliste, kontaktpersoner – kort sagt alt de trenger av praktisk info under VM, smiler han.

Satte krav til FIS

Et interessant poeng i mesterskapet gjelder fordelingen av pengepremier.

- Vi satte det som et krav overfor FIS da vi inngikk avtalen med dem: i VM i Trondheim skal det være like pengepremier mellom kvinner og menn.

- Ingen motbør?

- Nei, men det krevde at FIS drøftet saken i sin årlige konferanse. Der ble det besluttet å innføre like pengepremier for alle fremtidige Ski-VM, sier Vik-Mo.

Ski-VM i Granåsen blir også det første mesterskapet der kvinner går 5-mila.

- Vi ønsket at øvelsen skulle skje på Kvinnedagen 8. mars, men det lot seg dessverre ikke gjøre, forklarer han.

Hver konkurransedag fra 27. februar til 9. mars er tildelt et eget bærekrafttema. Det er en ordning Vik-Mo setter stor pris på.

- Vi synes det er veldig bra at VM setter bærekraft så høyt på agendaen. Vi prøver å bidra inn med fokus på gjenbruk og resirkulering, og kortreist er helt bevisst viktig for oss – fra mat til artister, sier han.

1997-2025

Hva har et vellykket Ski-VM vært for Coop når lysene slukkes i Granåsen 9. mars?

- Framfor alt at det har vært et fantastisk sportslig VM. Og forhåpentligvis sitter ikke Norge igjen med alle medaljene. Det er viktig for sporten at de fordeles på flere nasjoner, smiler han.

- Og at det har blitt den folkefesten vi alle ønsker oss og håper på, legger han til.

- En reprise av 1997?

Vik-Mo tar en kort pause.

- Ja. Byen har endret seg voldsomt mye siden den gang, men jeg husker selv entusiasmen som preget Trondheim i 1997. Jeg var student på den tiden. Byen fikk et løft på en måte. Det var litt sånn før og etter VM. Siden den gang har vi ettertrykkelig bevist at vi kan gjennomføre store, internasjonale arrangement.

- Hvor store summer bruker Coop totalt på Ski-VM?

- Jeg vil ikke gå inn på eksakte tall her, men dette er det i særklasse største sponsoratet som Coop har gjort noensinne.

- Dere håper å ta markedsandeler med denne satsingen?

- Det er selvsagt en viktig del av regnestykket, og vi har bygd opp et vareprogram med gode VM-tilbud i butikkene sammen med leverandørene våre. Det aller viktigste er imidlertid at medlemmene og våre ansatte kjenner på en stolthet over at vi har bidratt til et fantastisk VM.

- Skal du få med deg noen øvelser selv under VM?

- Vel, jeg håper å få noen gløtt, men det blir nok aller mest jobb for min del. Jeg har et lite håp om å bare være tilskuer den aller siste helga, avslutter han.

Coop Midt-Norge

  • Landsdelens største handelsaktør
  • Eies av sine 285.000 medlemmer
  • Driver 131 butikker i 28 kommuner fra Røros i sør til Rana i nord
  • Omsetning 2024: 9,1 milliarder kroner
  • 2753 ansatte
  • Betydelig eiendomsaktør med 325.000 m2 bygningsmasse, bl.a. City Lade og City Syd (50 % eierandel)
Vis mer