Høring Mobilitetsplan Lade og Nyhavna
Trondheim kommune har laget et forsalg til mobilitetsplan for Lade og Nyhavna for å sammenstille og redegjøre for framtidig transportnett for ulike trafikantgrupper i området. Målet er å ivareta et godt og miljøvennlig transporttilbud i området samtidig som det transformeres til sentrums- og boligformål. Planen er et svar på de innsigelser som Statens vegvesen, Statsforvalteren i Trøndelag og Trøndelag fylkeskommune har hatt til flere pågående reguleringsplaner på Lade og Nyhavna.
NiT har levert innspill. Last ned innspillet som PDF.
Trondheim kommune
v/Byplankontoret
(brevet sendes kun elektronisk)
Trondheim 14.03.2025
Innspill til Mobilitetsplan for Lade og Nyhavna (2024/1147)
Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) vil med dette gi sine innspill til
Mobilitetsplan for Lade og Nyhavna.
Det er viktig at mobilitetsplan blir avklart slik at ønsket utvikling i området raskt kan komme i gang. Samtidig må planen utformes slik at den legger til rette for rask og ønsket utvikling i tråd med Byutviklingsstrategien.
NiT støtter at det planlegges for Metrobusstrase over Nyhavna, og en helt enig i at det må legges godt til rette for både gange og sykkelmuligheter i forbindelse med utvikling av områdene som berøres av mobilitetsplanen.
Trafikkanalysene fra COWI som ligger til grunn for anbefalingene burde vært revidert med bakgrunn i nye boligtall i de ulike planinitiativene, da det her har blitt gjort endringer.
Vi i NiT er ikke kjent med at det i en mobilitetsplan kan legges inn rekkefølgebestemmelser. En slik plan ikke er en arealplan etter Plan- og bygningsloven. Nødvendighet og forholdsmessighet angående rekkefølgekrav må ses på i hver enkelt reguleringsplan.
At store deler av utbyggingene i området foreslås å ikke gis brukstillatelse før hele eller deler av metrobusstrasen, hovedsykkelveg, eller ny bruforbindelse over Rosenborgbassenget er ferdig bygd, fremstår som et grep som vil forsinke utviklingen. Pr dags dato er det ingen sikkerhet for at disse prosjektene vil kunne realiseres i løpet av kort tid, og dermed vil slike krav kunne bremse utviklingen i områdene. Det viktige å sikre er at utbygging ikke kommer i konflikt ved fremtidig metrobusstrase og veigometri.
Det er også rekkefølgekrav som fremstår som ikke forholdsmessig og må ses nærmere på. Eksempelvis fremstår det urimelig at en utbygger skal måtte bekoste sykkelanlegg kilometervis unna eget utbyggingsområde.
Foreslått løsning med kun en personbiladkomst for Nyhavna i Båtmannsgata støttes ikke. Adkomst i Kobbes gate må opprettholdes.
Med vennlig hilsen
Næringsforeningen i Trondheimsregionen
Børge Beisvåg
Næringspolitisk leder