Høring skjenkeregelverk
Innspill fra Næringsforeningen i Trondheimsregionen til endringer i regelverk etter alkohol- og serveringslov. 26.januar 2024.
Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) takker for muligheten til å komme med innspill til endringer i regelverk etter alkohol- og serveringslov.
Serveringsbransjen er en viktig bransje som bidrar til en attraktiv by både for byens innbyggere og tilreisende. Det er en bransje som sysselsetter mange, og som for mange er en vei inn i arbeidslivet, eller en tiltrengt ekstrainntekt eksempelvis i studietiden. Bransjen må sikres gode og stabile rammebetingelser som bidrar til å skape et tilbud som både befolkingen og byens gjester ønsker. Bransjen er en av de mest gjennomregulerte bransjer, samtidig som den er en av de bransjer med de strengeste sanksjoner ved brudd på regelverket. NiT mener at Trondheim kommune med fordel kan skifte fokus fra størst mulig kontroll, til hvordan en kan legge til rette for vekst og utvikling i bransjen. Hvilket regelverk som lokalt bestemmes etter alkohol- og serveringslov påvirker i stor grad investeringsviljen i bransjen, antall arbeidsplasser og også skatteinntekter.
Åpningstid
Vi har registrert vedtaket i Formannskapet den 19.des 2023, hvor det ikke ble flertall for å se på endret skjenketid. Om vi har forstått det rett så er det Bystyret, og ikke Formannskapet, som vedtar lokalt regelverk etter alkohol og serveringslov. Vi synes derfor det er rart at diskusjonen om skjenketid i realiteten av avgjort uten et godt saksgrunnlag, og uten å ha bedt om innspill fra bransjen. Det stemmer dårlig med ambisjonen til sentrum-Høyre om både gode rammevilkår for næringslivet i byen og få til bedre prosesser i saker som berører næringslivet. NiT bekjent har det ikke fra mange Trondheimspolitikere vært jobbet mot egne nasjonale partiorganisasjoner for å få redusert maksimal skjenketid nasjonalt til 02.00. At en da mener at en for eget næringsliv skal ha dårligere rammebetingelser enn for nasjonen for øvrig, støttes ikke av NiT. NiT mener at skjenketid i utgangspunktet bør være til 03.00 slik loven tillater. Så får kommunen heller lage unntak for de områder av byen hvor dette ikke er forenelig med eksempelvis bomiljø.
NiT støtter administrasjonens forslag om at begreper som er uklare, slik som «naturlige utfartsårer» tas ut eller endres, slik at regelverket blir enklere å praktisere for administrasjonen og enklere for våre medlemsbedrifter å forstå.
Skjenketid for uteservering
NiT støtter at det gjøres vurdering av hvor en kan tillate uteservering til henholdsvis 01.00, og hvor unntak bør innføres. Disse konkrete vurderingene bør det også bes om innspill til.
Utvidet skjenketid på Bakklandet
Overskriften i dette avsnittet er misvisende. Punktet omhandler hva som bør være skjenketid på Bakklandet, og ikke om Bakklandet skal ha utvidet skjenketid. Overskrift bør derfor endres til «Skjenketid på Bakklandet».
NiT mener at hele Bakklandet bør gis mulighet for maksimal innendørs skjenketid. Vi savner en god begrunnelse for «taket» på 9 skjenkebevillinger på Bakklandet som kan ha åpningstid ut over klokken 23.00. Vår erfaring er at skjenketid til 23.00 for mange restauranter vil gjøre det vanskeligere å drive, da en vil få problemer med å få inn mer enn en bordsetting pr kveld, noe som i stor grad påvirker virksomhetens økonomi. Et fortsatt tak på 9 bevillinger på Bakklandet vil gjøre det mindre attraktivt å etablere seg her enn andre steder.
Et skjenketak er også konkurransevridende. Så er det jo også slik at en aktør som har full bevilling, ikke trenger å ha åpent så lenge ut over kvelden bevillingen tillater, og dermed kan blokkere muligheten for andre som ønsker maksimal skjenketid å etablere seg innenfor området.
Skjenkebevilling i butikker
For NiT fremstår det uklart hva forslag til ending av ordlyd i retningslinjenes paragraf 5.7 andre ledd vil medføre av endring for aktører som søker om bevilling for et arrangement i sin butikk. Dermed blir det vanskelig å ha en mening om ordlyden. NiT mener at det bør gis anledning til å søke skjenkebevilling for arrangementer i butikk, museer, gallerier etc.
Det hvor en restaurant/skjenkested inngår som en integrert del av eksempelvis et kulturhus, fremstår det som vel byråkratisk, og lite effektiv bruk av begrensede kommunale ressurser, at en må søke om bevilling til arrangement på huset som ikke foregår i selve serveringsarealet. Slik regelverket i dag praktiseres kan det fremstå som forskjellsbehandling da noen aktører har bevilling for hele «huset» mens andre igjen må søke hver gang for å kunne ha arrangement med bevilling i sine lokaler.
Brudd på allmenngjøringsforskriften
NiT støtter at dette med minstelønn ikke blir en del av kommunens skjenkeregelverk. NiT mener fremdeles at det prinsipielt er uheldig å bruke alkohollovgivningen som tiltak for å bøte på andre forhold enn det alkohollovgivningen er ment å dekke. Det er godt å se at dette synspunktet nå også støttes av departementet. Oppfølging av lønns- og arbeidsforhold bør håndteres av annet regelverk og andre etater med kompetanse på området.
Krav om kurs i ansvarlig vertskap
Hvis kommunen mener at styrer og stedfortreder for faste skjenkebevillinger må ha gjennomført kommunens eget oppmøtebaserte kurs i ansvarlig vertskap er det greit å få dette presisert, slik at en unngår misforståelser. I og med at det er nytt Bystyre som skal vedta skjenkepolitikken bør en i saken også beskrive hva som skiller kommunens eget kurs i ansvarlig verskapskurs fra det nettbaserte, og hva effekt av dette er, slik at nytt Bystyre kan vurdere om innsats og ressursbruk både hos kommune og serveringsaktørene står i forhold til oppnådd effekt. Strengt tatt burde en vel også be om innspill fra bransjen om hva en mener om nytteverdi av kurset målt opp mot det nettbaserte.
Fjerne punkt 9 om «ambulerende bevilling»
NiT støtter at punkt 9 om ambulerende bevilling tas ut.
Gebyr for bevillinger for enkeltanledninger
Kommunale gebyr for bevilling for enkeltanledning bør holdes så lavt som mulig.
Prøveprosjekt
Om kommunen ikke vedtar generell skjenketid til 03.00, slik de aller fleste kommuner i Norge har, så støtter NiT at det etableres et prøveprosjekt med skjenketid til 03.00 for en del aktører. Vi forutsetter at et slik prosjekt i så fall utformes i tett dialog med bransjen og næringsorganisasjonene. At forslag til prosjekt utformes kun på bakgrunn av innkomne skriftlige innspill, uten dialog med næringen før prosjektforslag oversendes politisk nivå, tror ikke vi er den beste løsningen.
Det som tidligere har vært diskutert i Næringsforeningen ang innretning av et eventuelt prøveprosjekt er at nattklubber som åpner sent kan gis anledning til å skjenke til 03.00. Et slikt grep vi automatisk begrense hvor mange aktører som vil omfattes av et mulig prøveprosjekt. I en dialog mellom kommunen og bransjen/næringsorganisasjonen er det også viktig å avklare øvrige rammer for at et slikt eventuelt prøveprosjekt skal fungere godt. Vi har registrert at de to hovedinnvendinger som brukes mot skjenketid til 03.00 er bekymring for økt beruselsesgrad på gjestene og mer vold som følge av dette. Hvilke tiltak som bør sikres for å lykkes med et eventuelt prøveprosjekt må avklares i dialog med bransjen. NiT bidrar gjerne med å fasilitere en slik dialog mellom kommune og serveringsaktørene.
Fornyelsesprosess
NiT støtter at alle salgs- og skjenkebevillinger løper videre.
Salg av alkoholholdig drikk gruppe 3
Kommunen har ikke bedt om innspill til utsalgssted for alkoholholdig drikk gruppe 3 (Retningslinjer punkt 5.4). Regelen om at en ikke kan skjenke alkoholholdig drikk gruppe 3 om en fra sitt lokale også har inngang til eksempelvis et kjøpesenter,
mener vi er utdatert, og vi savner argumenter for hvorfor regelen eksisterer. I arbeidet med kommuneplanens arealdel jobber kommunen nå for å få konsentrert publikumsrettede funksjoner inn i sentrumsområdene, samt de lokale sentrum og lokalsentrene ute i bydelene. Det vil si at kommunen signaliserer et ønske om at serveringssteder skal bygges i tilknytning til andre butikker eller servicetjenester, fremfor som egne bygg spredt ut over byen. At en da ikke tillater skjenking av alkoholholdig drikk gruppe 3 om det er en døråpning direkte fra et vare- eller kjøpesenter inn til eksempelvis en restaurant virker merkelig. Om døren er låst, noe sentereier gjerne ikke ønsker, så kan en få skjenke alkoholholdig drikk gruppe 3 fra kl 13.00. Denne regelen gjør det mindre attraktivt å etablere restauranter ute i bydelene våre, fordi de har andre kommunale rammebetingelser enn konkurrerende restauranter som er lokalisert annet sted. Slik synes ikke NiT det skal være.
Skjenketak i Midtbyen
Kommunen har ei heller bedt om innspill til skjenketaket i deler av Midtbyen, noe vi mener en burde ha gjort. NiT ønsker mer liv og røre i Midtbyen og et større tilfang av gode serverings- og spisesteder. Et «tak» på antall skjenkesteder med full bevilling og «tak» på antall kvadratmeter bidrar hindrer videreutvikling av Midtbyen som attraksjon, og legger restriksjoner på eiernes ønsker om å utvikle sine konsepter i tråd med hva markedet etterspør. Som nevnt i avsnittet om Bakklandet vil en begrensning på skjenketid til 23.00 i deler av Midtbyen gjøre etablering av serveringssteder mindre attraktivt. Vi har eksempler på at det er lokaler i den del av Midtbyen som omfattes av skjenketaket som kunne egnet seg godt for eksempelvis restaurant, vinbar eller lignende, som nå står tomme fordi de ikke egner seg til hverken kontor eller forretning, og de ikke anses som attraktive å etablere serveringsvirksomhet i på grunn av skjenketaket.
Med vennlig hilsen
Næringsforeningen i Trondheimsregionen
Børge Beisvåg
Næringspolitisk leder