Konsertundersøkelsen 2024

Foto: Pstereo/
Trondheim Dronetjeneste

Om Konsertundersøkelsen 2024

Konsertundersøkelsen 2024 viser at kulturfestivaler er ansvarlig for at folk kommer til Trondheim, de blir her og bruker penger. Mye penger. Både på shopping, mat, drikke og overnatting.

Undersøkelsens funn er sentrale i arbeidet mot å posisjonere Trondheim som kulturmetropol og styrke samarbeid mellom kulturnæring og annet næringsliv. Undersøkelsen er gjennomført av fagråd for kreative og kulturbaserte næringer i NiT, og bygger videre på Konsertundersøkelsen 2022, som tok for seg ringvirkningene fra helårsscenene.

Undersøkelsen ble gjennomført i sommeren 2024, med 5.030 svar fra deltakere på festivalene Neon, Trondheim Rocks, Olavsfest, Pstereo og Festningen.
Vis mer

 

Nøkkelresultater fra Konsertundersøkelsen 2024

 

Hver festivaldeltaker legger igjen

2.807 kr

utenfor festivalområdet

 

Tilreisende fra utenfor Trøndelag legger igjen

6.298 kr

De representerer 21% av deltakerne

 

90%

kom på grunn av festivalen

 

Tilreisende ble igjen

2 dager lengre

enn festivalens varighet

 

7 av Trondheims største festivaler genererte

249 millioner kroner

i forbruk utenom festivalområdet

Konsertundersøkelsen 2022

Gå til Konsertundersøkelsen 2022

I Konsertundersøkelsen 2022 har vi tatt for oss hvordan helårsscenene i Trondheim bidrar med verdiskaping for byens øvrige næringsliv.

Gå til Konsertundersøkelsen 2022