Konsertundersøkelsen 2022

Om Konsertundersøkelsen 2022

Fagråd for kreative og kulturbaserte næringer i Næringsforeningen i Trondheimsregionen gjennomførte i desember 2022 en undersøkelse for å kartlegge ringvirkningene fra kulturnæringene, og i denne omgang konsertscenene i Trondheim, som arrangerer et høyt volum av konserter hver eneste uke. En spørreundersøkelse ble sendt ut til konsertdeltakere ved Olavshallen, Trondheim spektrum, Byscenen, Julejazz og Dokkhuset, og vi fikk 1941 svar tilbake.

Undersøkelsen bekrefter at kulturnæringene er meget viktig for omsetningen til annet næringsliv i Trondheim, og bidrar årlig med mange hundre millioner kroner gjennom overnattinger, restaurantbesøk, shopping, og mye mer.

Konsertundersøkelsen 2022 er et første steg mot å bygge en forståelse av kulturnæringenes kommersielle og samfunnsøkonomiske i byen og regionen.

Prosjektets arbeidsgruppe bestod av følgende medlemmer fra fagråd for kreative og kulturbaserte næringer:

  • Ernst Wiggo Sandbakk, Jazzfest
  • Solveig Sigmond Ræstad, Midgard Film Commission
  • Ann Elisabeth Wedø, Olavshallen
  • Torstein Langeland, Næringsforeningen i Trondheimsregionen

Prosjektet er finansiert av egeninnsats fra NiT, fagrådets medlemmer og de deltakende konsertarenaene Olavshallen, Trondheim spektrum, Byscenen, Julejazz og Dokkhuset.

Kontakt koordinator for fagråd for kreative og kulturbaserte næringer Torstein Langeland dersom du har spørsmål om prosjektet.

Vis mer

 

Nøkkelresultater fra Konsertundersøkelsen 2022

Konsertdeltakere legger igjen

800 millioner

kroner årlig på mat, overnatting,
shopping, m.v. i Trondheim
(konservativt estimat, se utregning)

 

97%

sier at konserten var "reason to come"

 

Deltakerne brukte

841 kr

i tillegg til konsertbilletten

 

Tilreisende fra utenfor Trøndelag brukte hele

2.800 kr

i tillegg til konsertbilletten

 

30%

av deltakerne var tilreisende og
6% fra utenfor Trøndelag

 

53%

spiste ute

 

Konserter representerte

15-20%

av gjestedøgnene på hotell i Trondheim