Tør å tenke stort og lokalt
HK Huset i Trondheim har bygd et kraftsenter for kommunikasjon, markedsføring, teknologi og opplevelser. I en bransje der mange steder sliter, vokser de. Oppskriften? Spesialisering, lokalt eierskap og et arbeidsmiljø som både utfordrer og utvikler.
På toppen: De fem selskapene i HK Huset satser høyt, og gjør det godt. Det hjelper kanskje på at de ikke har så aller verst beliggenhet midt i Søndre gate i Trondheim sentrum med god utsikt over byen. Lederne i HK Huset er f.v. May Britt Hansen, Olav Svartøien, Bjarne Berg, Olav Svartøien, Dag Berg og David Kollsete.
Mens reklame- og kommunikasjonsbransjen mange steder har vært i kraftig nedgang det siste tiåret, har HK-huset i Søndre gate i Trondheim gått motsatt vei. Med fem selskaper under samme tak, HK Reklamebyrå, HK Link, HK Bits, Rosenborg Reklame og Z Event, har de bygd et miljø som kombinerer kreativitet, teknologi og strategi på tvers av fagfelt.
- Antall aktører har blitt vesentlig redusert de siste 10 årene. Det er dramatisk, men det har tvunget oss til å tenke nytt. Vi har valgt å omfavne endringen i stedet for å skyve den fra oss, sier Dag Berg, daglig leder i HK Bits.
Fra reklame til teknologi
Historien startet for over 20 år siden med HK Reklamebyrå, et tradisjonelt reklamebyrå i et lite, men tett marked i Trondheim. Etter hvert som mediebildet endret seg, vokste det frem et behov for spesialisering.
- Det som var enkelt før, har blitt enormt komplekst. I dag kreves innsikt i alt fra dataanalyse og målgrupper til kanalstrategi og teknologisk utvikling, sier Olav Svartøien, byråleder i HK Reklamebyrå.
Det har blant annet ført til etableringen av HK Link, med spisskompetanse på digital markedsføring, og senere HK Bits, et eget teknologiselskap som ble spunnet ut fra reklamebyrået for fem år siden.
- Å utvikle teknologi i et reklamebyrå var krevende. Vi ønsket et miljø der utviklere kunne få jobbe i et reelt teknologiselskap, og det traff blink. Nå er vi elleve ansatte, har blitt Gasellebedrift to år på rad, og leverer løsninger som gir oss et reelt konkurransefortrinn, sier Berg.
En av de store suksessene er en egen SaaS-løsning mot hvitvasking, som i løpet av tre måneder fikk over 50 000 brukere.
- Vi må tørre å teste, feile og lykkes. Det er sånn vi driver innovasjon, legger han til.
Et hus med mange fag, og én kultur
Selv om selskapene i HK Huset har ulike spesialfelt, er de tett integrert. Rosenborg Reklame jobber mer taktisk og kampanjedrevet, mens Z Event utvikler strategiske arrangement som kommunikasjonskanal. Sammen utgjør alle selskapene et komplett kommunikasjonsmiljø. Det vi leverer skal skape verdi for kundene. Enten det er en merkevarekampanje, et event eller en teknologisk løsning, skal det forandre noe og bidra til vekst, sier May Britt Hansen, byråleder i Z Event.
HK Huset holder til i lokaler som gjenspeiler tankegangen. Uten tradisjonelle hierarkier eller lukkede kontorer.
- Her er alt åpent. Det skaper læring, trygghet og fleksibilitet. Vi setter sammen team på tvers av selskapene, tilpasset hvert oppdrag og kundenes behov, forklarer Bjarne Berg, daglig leder i Rosenborg Reklame.
Den tette koblingen mellom fagmiljøene er også en av grunnene til at kundene velger virksomheten.
- Mange opplever det som en fordel å kunne løse hele kommunikasjonsbehovet ett sted. Fra strategi og idé til teknologi og gjennomføring. Det gir flyt, helhet og kvalitet, sier Berg.
Folka først
Alle de fem lederne i HK Huset peker på én avgjørende faktor for suksessen: menneskene.
- Vi har ekstremt lav turnover. Mange av dem som startet her for over 20 år siden, jobber fortsatt her. Samtidig vokser vi med nye mennesker som tilfører impulser og kompetanse. Den miksen er gull verdt, sier Olav Svartøien.
Lokalt eierskap og en flat struktur gjør det lettere å ta beslutninger og satse langsiktig.
- Vi har ingen eksterne eiere som krever raske gevinster. Alle eiere er aktive i selskapene. Det gir trygghet, og gjør det mulig å tenke i tiårs-perspektiv, sier David Kollsete, byråleder i HK Link.
I tillegg legger HK Huset stor vekt på faglig utvikling og delingskultur. Dette fasiliteres og struktureres gjennom faste møteplasser og tid til utvikling. Slik som nå, der vi er i en tid AI påvirker alle selskapene og selskapenes tjenester, arrangeres det AI hackatons hvert kvartal for å legge til rette for eksperimentering, utvikling og innovasjon på tvers av selskapene.
- Det handler om å gi folk ansvar og frihet. Det er da de vokser, og det er det som bygger kulturen. Jeg lærer noe nytt hver dag av de jeg jobber sammen med her, sier Dag Berg.

Et hus for byen
HK Huset har bevisst valgt å bygge hele virksomheten i Trondheim, og for Trondheim.
- Vi er lokalpatriotiske. Vi har kunder over hele landet, men hovedtyngden er her i regionen. Det er her vi skal bidra til verdiskaping, sier Svartøien.Med Z Event på laget ønsker de også å bidra til å utvikle byen som destinasjon.
- Vi vil bidra til å skape arrangementer og konsepter som trekker folk til Trondheim og som løfter alt det spennende som skjer i regionen. Det er bra for byen, kundene og oss. Vi ser på det som en del av samfunnsoppdraget vårt, sier Hansen.
Et kompetansehus i vekst
I dag teller HK Huset over 60 ansatte, og vokser fortsatt.
- Vi skal ikke bli størst i Norge, men vi skal være best på det vi gjør. Vi skal være et miljø folk vil være en del av, og som tiltrekker seg de flinkeste folkene, sier Svartøien.Målet fremover er klart: å fortsette å utvikle seg, være nysgjerrig og tørre å satse.
- Vi kan aldri sette oss ned og være fornøyd. For å lykkes må vi hele tiden tenke nytt, og stort, avslutter Dag Berg med et smil.

Trygghet og langsiktighet: Alle eiere er aktive i selskapene. Det gir trygghet, og gjør det mulig å tenke i tiårs-perspektiv, forteller David Kollsete, daglig leder av HK Link.
.webp)