Høringsuttalelse til Næringsprogram for Nyhavna

Trondheim kommune v/ Enhet for nærings- og samfunnsutvikling. 18.april 2024

Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) ønsker med dette å gi innspill til næringsprogram for Nyhavna.

Det er positivt at en nå får på plass et tydeligere næringsprogram for Nyhavna. Tittelen kunne med fordel bedre gjenspeile hvilket næringsliv programmet omhandler. De tre overordnede mål for næringsprogrammet støttes.

Nyhavna er et stort område som bør kunne romme mye. Vi er helt enige i at god funksjonsblanding er en forutsetning for å lykkes med byutvikling av dette området.
Tanken om å gi gode rammer for videre utvikling av havromsnæringene og FoU miljøene, med sine støttefunksjoner i området rundt Trondheim Maritime Senter/Dora 2 og mot Dora 1 støttes. Gjort på rett måte lar dette seg godt kombinere med mange av de øvrige ønsker for hva Nyhavna skal bli.
Illustrasjonen i avsnitt 2.3 Testfasiliteter, kunne med fordel ha vært gjort større, evt gitt bedre oppløsning slik at den er leselig.

Høye og aktive førsteetasjer er et godt plangrep for å bygge et attraktivt område. En må samtidig passe på slik at kravet om utadrettet aktivitet i førsteetasjer ikke blir så absolutt at en legger begrensninger for det klyngemiljøet en sier en ønsker å ivareta.

Området hvor en skal legge til rette for havromsnæringene må sikres gode adkomster mot kaikant og manøvreringsrom ved kai, slik at området egner seg godt for demo/testfasiliteter. Det vil være behov for ganske så store transporter inn og ut av beredskapshavn, TMS, Dora 1 og Dora 2 med tilhørende kaikanter ved ytre havnebasseng, eksempelvis for Siemens Energy, og for øvrige strukturer som skal setts ut for test i sjøen. Men det betyr jo ikke at disse vegene må være åpne for all trafikk.

Lokalisering av et vitensenter tett på havromsnæringene er svært spennende tanker, men er slik vi oppfatter det i tidlig fase både konseptmessig og finansielt. Utvikling av arealer for havromsnæringene må kunne gjøres uavhengig av fremdrift for et eventuelt vitensenter.

Parkeringsdekning og plassering av mobilitetshus for området må tilpasses behovene til de aktører en ønsker å legge til rette for.

Det har vært utfordrende for utviklingen av området at en har måttet vente på mobilitetsplanen for Lade-Nyhavna. Det er viktig for snarlig realisering av delområder på Nyhavna at det her ikke legges inn rekkefølgekrav som hindrer vedtak av reguleringsplaner og brukstillatelser før metrobusstrase er ferdig bygd.

NiT støtter at «all utvikling på Nyhavna kraver innovative og fremtidsrettede energiløsninger». Trondheim havns rolle som en energiaktør på Nyhavna bør også gjenspeiles i næringsprogrammet. Det er også viktig å se på Nyhavnas rolle inn i hele Trondheims energisystem, og ikke bare se på løsninger for at Nyhanva isolert sett skal være et nullutslippsområde.

Vi er usikre på om beskrivelsen av SINTEFs ønsker for areal i området er helt korrekte. Dette bør avsjekkes med dem.

NiT mener at en må vurdere om utkjøp av festeavtaler vil være hensiktsmessig for å få til den byutvikling en ønsker seg i det tempo som vil være til det beste for byen.
Snarlig igangsetting av regulering for delområde 4 og 6 støttes. Bør en også samtidig se på delområde 3/Dora 1, da areal her åpenbart må ses i sammenheng med delområde 4 og 6?

Med vennlig hilsen

Næringsforeningen i Trondheimsregionen
Børge Beisvåg
Næringspolitisk leder