Min Arbeidsdag (#MAD)
Bli med og gi framtidens arbeidstakere et innblikk i en arbeidsdag i din bedrift! Dere trenger bare å sette av én dag til å ta i mot 2-4 elever fra studieforberedende løp på de videregående skolene i Trondheim.
Kommende arrangement
Bli med på lansering av Min arbeidsdag!
16. september inviterer vi til lansering av Min arbeidsdag #MAD. Bli med og lær mer om hva programmet dreier seg om.

Hvorfor setter vi i gang med Min arbeidsdag (#MAD)?
Elever på yrkesfaglige utdanningsprogram har praksis i bedrift som en naturlig del av opplæringen. De får kjenne på arbeidslivet, møte kolleger, og se hvordan teori omsettes i praksis. For elever på studieforberedende løp – som studiespesialisering, musikk, dans og drama, idrettsfag og kunst, design og arkitektur – er virkeligheten en annen. De fleste går gjennom tre år uten noen form for praksis eller kontakt med arbeidslivet. Videregående oppleves på mange måter som en videreføring av ungdomsskolen.
Dette skaper et gap. Ikke bare mellom skole og arbeidsliv, men også mellom elevenes motivasjon og virkelighetsforståelse. Mange opplever at det andre året på videregående er spesielt krevende – langt fra både start og mål. En dag i en bedrift kan gi ny gnist, ny innsikt og kanskje et nytt mål. Et møte med arbeidslivet kan bedre motivasjonen og gjøre at skolegangen oppleves mer meningsfull og relevant.
Min Arbeidsdag handler samtidig ikke bare om elevene. Det handler også om bedriftene – og om samfunnet. For bedriftene er dette en mulighet til å møte framtidige arbeidstakere, vise fram sin virksomhet og kanskje plante så et frø hos en framtidig kollega. I en tid med økende kompetansemangel og fallende ungdomskull, er det viktigere enn noen gang å bygge relasjoner tidlig.
For samfunnet handler dette om å skape bedre sammenheng mellom utdanning og arbeidsliv. Vår hypotese er: Når ungdom får innsikt i hvilke muligheter som finnes lokalt, reduseres risikoen for feilvalg i høyere utdanning. Det kan bidra til lavere frafall, bedre ressursbruk og mer målrettet kompetansebygging.
Vi håper du ønsker å være med på dette vinn-vinn-vinn-initiativet for elev, bedrift/organisasjon og samfunn.
Praktisk informasjon om Min arbeidsdag (#MAD)
Mål for ordningen
- Gi elevene mer innsikt i arbeidslivets behov og kunnskap om jobbmuligheter etter høyere utdanning
- Bidra til motivasjon for utdanning gjennom konkrete eksempler på arbeidsplasser
- Lære om arbeidslivets krav og forventninger til ansatte
- Gi Trondheims elever bedre kjennskap til nærings-/arbeidslivet i Trondheim, noe som kan hindre lekkasje til for eksempel Oslo etter endt utdanning
Organisering
- Elevene utplasseres i grupper på to til fire
- Elevene gjør et forarbeid og lager spørsmål knyttet til den virksomheten de skal besøke
- Virksomheten oppgir én eller flere dager som passer for dem i registreringsskjemaet. Arbeidstiden bør være på ca. seks timer
- Virksomheten får tilbakemelding etter besøket i form av en skriftlig oppsummering fra elevene. Virksomheten inviteres til å besøke skolen for å presentere seg for flere elever, etter utplasseringen
Tips til tema på utplasseringsdagen:
- informasjon om virksomheten
- hvem er det som jobber her og hvilken bakgrunn har de
- forventninger til fremtidige ansatte
- ulike generasjoner, ulik kompetanse
- virksomhetens samfunnsansvar
- bedriftsdemokrati, arbeidsmiljø, medbestemmelse og medvirkning
- hva betyr bærekraftig utvikling for virksomheten?
- hva tenker elevene om fremtidig arbeidsliv?