Immaterielle verdier eller rettigheter er ikke-fysiske eiendeler som har økonomisk verdi for en virksomhet. Disse verdiene er gjerne knyttet til intellektuell eiendom, rettigheter, eller andre ikke-materielle ressurser som kan bidra til virksomhetens verdiskaping. Immaterielle verdier omfatter et bredt spekter av eiendeler – fra patenter, varemerker, design og opphavsrett til forretningshemmeligheter, goodwill, kunnskap og kompetanse.
Disse verdiene kan være vanskelige å identifisere og måle nøyaktig. Samtidig spiller de stadig oftere en viktig rolle i en virksomhets samlede verdi og konkurranseevne.
Erfaringene er videre at mange virksomheter har lav bevissthet på hva immaterielle verdier er, og hvordan virksomheten kan tenke og jobbe for å beskytte sine interesser – både i relasjon til konkurrenter, kunder og ansatte. Hvem som skal ha rettighetene til immaterielle verdier, settes også oftere på spissen i forbindelse med inngåelse av avtaler.
I dette frokostseminaret skal Simonsen Vogt Wiig se nærmere på hva immaterielle rettigheter er, og skal dele erfaringer fra ulike problemstillinger vi har arbeidet med.
Formålet med frokostmøtet er økt bevissthet på hva immaterielle rettigheter er og hvordan din virksomhet kan tenke i forhold til å identifisere og beskytte immaterielle rettigheter i din virksomhet.