Midtpunkt

Austmann åpner ny pub i Midtbyen

Skrevet av Kenneth Stoltz | Sep 12, 2025 2:15:32 PM

Puben skal aktivt brukes til lansering og utprøving av nye smaker for et interessert publikum, sier Skaalvik, som påpeker at den gode beliggenheten er særdeles god med publikumsmagnetene Britannia, Nye Hjorten Teater og Pomo vegg-i-vegg.

- Det er veldig mye folk som går forbi her, både kjente og ukjente, og vi har en god del flere drop-ins enn vi normalt får på vårt tap room i produksjonslokalene på Sluppen, sier Skaalvik til bekreftende nikk av salgssjef Espen Selbo.

Han legger til at responsen har vært meget god fra følgerne i sosiale medier, fra bransjen og fra spesielt interesserte som Det gode øls klubb og Throndhjems Ølklub, som nylig hadde samling på Aust 63˚ nord.

 

Lover nye lanseringer

Per i dag tilbyr man 8 øl på fat og 12-13 ulike varianter på boks, så her får man altså drøyt 20 smaker av Austmann på ett brett – minimum. Og flere er på vei.

- Vi vil bruke Aust 63˚ nord som en plass til å teste og lansere nye ting. En seltzer på solbær og grapefrukt ble nettopp testet her nå – vi lagde bare to fat, og de ble revet bort. Vi satser på å få inn noen nye batcher av denne til neste helg. Den vil også være å finne i dagligvaresortimentet etter hvert, sier Skaalvik.

- Vi har dessuten en serie vi kaller Eventyrlyst, som vil være noe vi lanserer ulike varianter av her i puben, i veldig små batcher.

Haute Couture-øl der, altså. Men til folkelige priser, lover bryggerisjefen, for her er det få fordyrende mellomledd mellom bryggeri og sluttkunde.

Pilsen, som naturligvis selges i ekte halvlitersformat, samt i den mindre 0,25 l, er nemlig blant byens aller rimeligste til 90 kroner halvliteren.

- Vi har dessuten nabopris på pils og seltzer, lokker Skaalvik journalisten med, som har sitt daglige virke fire etasjer over Aust.

Prisene ellers er heller ikke egnet til å skremme noen ut på gata. Den alkoholfrie ølen med en syrlig og frisk smak av blodappelsin, tappes for 70 kroner.

- Jeg tror vi er først i landet med alkoholfri øl på tapp, forteller Selbo.

 

Pilsen er flaggskipet

- Hva har dere solgt mest av så langt i puben?

- Pilsen er flaggskipet vårt, mens rabarbraseltzeren er en god nummer to. På tredjeplass kommer Tre Gamle Damer, som har vært med oss siden starten, sier Skaalvik.

Rabarbraseltzeren er relativt fersk, men har definitivt falt i smak hos tørste gjester siden den ble lansert for et par år siden.

- Hvordan har dere fått markedsført dere så langt for å trekke til dere gjester?

- Vi har jo litt begrensede muligheter til å markedsføre oss selv i denne bransjen, men vi håper at ryktet går blant dem som er glade i øl og vil ha ordentlig kvalitet. Vi merker interesse via «word of mouth» mellom kunder, bransjefolk, ølklubber og lignende, og har allerede fått en del bookinger til smakinger på dager utenom ordinære åpningstider. Med dette lokalet får vi en viktig arena å vise oss frem på, og folk kan droppe inn tilfeldig. På vårt tap room på Sluppen er det primært besøk som er planlagt en stund i forveien, utdyper Skaalvik.

 

Utfordreren

- Målet vårt er å være en leverandør som de fleste tenker på når bransjen vil ha noe annet eller i tillegg til de større aktørene, smiler Skaalvik, vel vitende om vektklassen som de store bryggeriene stiller opp i sammenlignet med en mindre og lokal aktør som Austmann med sine sju ansatte. I tillegg kommer deltidsansatte som nå bemanner Aust 63˚ nord – i første omgang ut året.

Åpningstidene på Aust 63˚ nord er torsdag og fredag fra klokka 16 til 01, og på lørdager fra klokka 18 til 02.

Salgssjef Espen legger litt av kontortiden sin til puben på dagtid for visning til eksisterende og potensielle kunder.

- Vi prøver å bruke lokalet så mye som vi kan i kommersielt øyemed også utenom de ordinære åpningstidene, bekrefter Skaalvik og Selbo.

- Vi er avhengige av at folk ser oss, smaker produktene våre og husker oss, sier Maria Skaalvik.

- Jeg har ennå ikke møtt noen som ikke liker Austmann, smiler Selbo. Men vi må være tilgjengelige og synlige også, konstaterer han.

 

Suksess på Bryggerifestivalen

Til tross for noen krevende år økonomisk, er det et bryggeri i medvind og optimisme som inntar Næringslivets Hus, med sine lange tradisjoner for å huse utelivskonsepter. Faktisk har det vært drevet pub eller bar, diskotek eller nattklubb i Næringsforeningens lokaler mer eller mindre uavbrutt siden Down Town Key Club så dagens lys i 1971.

Austmanns store potensial viste seg ikke minst under Bryggerifestivalen på Torvet nylig, der køene var lange foran et hardtarbeidende tappekorps.

- Vi var tredje størst på Bryggerifestivalen, med nesten 14.000 smakeglass av våre øl servert til både nye og lojale kunder. Det er vi veldig fornøyde med, sier Espen Selbo, som imidlertid ikke fikk smakt noen av konkurrentenes brygg. Det ble rett og slett ikke tid til å gå ifra egne tappetårn, der Tre Gamle Damer – som vanlig – var varianten som overlegent flest ville ha i glasset.

Selbo og Skaalvik får ikke fullrost teamet bak Bryggerifestivalen nok.

- De har skapt en fantastisk arena å vise seg frem på, og det har blitt skikkelig system i sakene. Det er hektiske dager, men samtidig er det positivt og lagbyggende for hele staben å være med på, avslutter daglig leder Maria Skaalvik i Austmann.