Kontaktperson for høringen: Børge Beisvåg
Høringsinnspill fra NiT:
Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) vil med dette gi sine innspill til planarbeid for endring av KPA 2022-2034.
Innledningsvis vil vi bemerke at videre prosess for hvordan og når eventuelle endringer skal tas inn fremstår uklar. I og med at det vi nå er bedt om innspill til et varsel om igangsatt planarbeid, regner vi med at bearbeidet plan skal ut på høring igjen før politisk vedtak.
Videre prosess frem mot implementering av eventuelle endringer i KPA burde vært beskrevet og forventes tydeliggjort når bearbeidet forslag går ut på høring.
I etterkant av at varsel om igangsatt planarbeid gikk ut, har det vært meklingsmøte angående uløste innsigelser til vedtatt KPA. Mange av innsigelsene ser nå ut til å ha blitt løst. Samtidig registrerer vi at det foreslås konkrete endringer i bestemmelser for å få løst innsigelse fra Statens vegvesen (punkt 1 i referat fra meklingsmøte). Vi antar at Bystyret må godkjenne endringer i bestemmelser som er foreslått av partene i meklingsmøte. Det må også avklares hvorvidt de endringer i bestemmelser partene ble enige om må ut på høring før Bystyrevedtak.
Konkrete innspill til foreslåtte punkter i planarbeidet:
NiT støtter at flere bestemmelser foreslås endret til retningslinjer, og at dette må vurderes i videre planarbeid, ref punkt 1, 2 og 8. Det er i tråd med NiTs tidligere innspill i KPA prosessen.
Forslag til at ordlyd i bestemmelsen forenkles støttes.
NiT er enig i at p-krav bør justeres, slik at det både åpnes for at det kan bygges helt uten parkering og samtidig øke mulig makstall. For en del områder og type boliger er det å bygge helt uten parkering i tråd med hva markedet etterspør. Samtidig må makstall justeres noe opp. Eksempelvis er markedet for boliger i Klæbu sentrum uten parkering er svært beskjedent.
Forslag til oppjustering av antall p-plasser for kontor, forretning og privat tjenesteyting støttes.
Minimumskrav til mengde sykkelparkering fremstår fremdeles som svært høyt i forhold til reelt behov.
Forslag til forenkling av gjeldende bestemmelser støttes.
Forslaget om at deler av gjeldende bestemmelser endres ordlyd på, og øvrig omgjøres til retningslinje støttes.
At turistbåter med godkjenning unntas fra forbudet støttes.
Forslag om endring av arealformål i Ladalen til byggesone 1 er i tråd med hva NiT har gitt uttrykk for ved tidligere høringer. Støttes.
Forslaget støttes ikke. Så sentrale områder bør forbli byggesone 2, noe som også er tråd med vedtatt Byutviklingsstrategi. Det ligger allerede en hensynssone kulturmiljø på området, som sikrer at nye prosjekt tilpasses områdets karakter.
Med vennlig hilsen
Næringsforeningen i Trondheimsregionen
Børge Beisvåg
Næringspolitisk leder